Rollemodeller møder udskolingselever i øjenhøjde og får flere til at overveje en erhvervsuddannelse
Når Erhvervsskolernes ElevOrganisations rollemodelkorps besøger 10.000 elever årligt, er der 600 nye, der efterfølgende vil overveje en erhvervsuddannelse. Det fastslår Rambølls rapport, som evaluerer rollemodellernes indsats ”Vejen til en Erhvervsuddannelse”.
Evalueringen konkluderer nemlig, at der er en stigning på hele 6 procentpoint i antallet af elever, der vil overveje en erhvervsuddannelse efter rollemodellernes besøg. Samtidig har 7 ud af 10 elever fået et mere positivt indtryk af erhvervsuddannelserne efter mødet med to unge erhvervsskoleelever.
Personlige fortællinger gør indtryk
For eksempel kan eleverne møde Christian, der blev udlært murer sidste år.
Christian vidste ikke, hvad han ville efter 9. klasse. Jo, han ville i hæren, men det var han for ung til. Så han valgte gymnasiet. Efter gymnasiet vidste han stadig ikke, hvad han ville. Så han blev arbejdsmand i et murerfirma. Efter 14 dage blev han tilbudt en læreplads.
”Da jeg selv gik i folkeskole, havde jeg en idé om, at erhvervsuddannelserne ikke rigtig var noget. Hvis man havde andre muligheder, var det som om, man helst ikke skulle vælge EUD. Jeg ville gerne have mødt en rollemodel, der kunne have fortalt en anden historie end den UU-vejlederne fortalte om, at gymnasiet var det eneste rigtige.”
Derfor er Christian rollemodel i dag. Og han elsker at dele sin begejstring for murerfaget og sin fascination af, at alle bygninger gemmer på en historie om den tid, de er opført i.
Alle lærere og vejledere anbefaler andre skoler at få besøg
Lærere og vejledere er også begejstrede for rollemodellernes besøg. Besøget komplementerer den almindelige uddannelsesvejledning med et element, de ikke selv kan give eleverne. Fordi rollemodellerne er i øjenhøjde med eleverne og kan bidrage med deres personlige fortællinger om uddannelsesvalg og hverdagen som lærling eller elev. Faktisk anbefaler alle adspurgte lærere og vejledere andre skoler at få besøg af rollemodellerne.
”Det bedste er altid rollemodellernes egne historier. Når de fortæller, er der helt stille i klasserne, og eleverne bliver opslugt af rollemodellernes historie. Det er virkelig noget eleverne kan spejle sig i.” – Lærer (Citat fra rapporten)
Camilla vil være fysioterapeut uden 3 års gymnasiegang
Ved hvert besøg, møder eleverne to rollemodeller fra forskellige fag og to unikke historier. De kan for eksempel møde Camilla, som er social- og sundhedsassistentelev med EUX:
Camilla elsker at bruge sin krop og har altid vidst, at hun ikke skulle have et stillesiddende arbejde. Hun spillede meget fodbold og med en hel del skader oplevede hun at blive sendt rundt i sundhedssystemet uden nogen rigtig kunne hjælpe hende. Indtil hun mødte en fysioterapeut, som gjorde en kæmpe forskel for hende. Hun blev så inspireret, at hun ville være fysioterapeut. Men hun ville helst ikke på gymnasiet, så da en UU-vejleder fortalte hende om muligheden for at tage en EUX, som er en studentereksamen, kombineret med SOSU-uddannelsen, valgte hun sin vej.
”Det billede, jeg har af SOSU i dag, er et meget andet end det, jeg havde i 8. klasse. Man har så mange forskellige arbejdsopgaver i løbet af en dag, som folk slet ikke tænker på eller er klar over. Det er også én af grundene til, at jeg er rollemodel. Jeg vil gerne vise andre, at SOSU-uddannelsen er så meget andet end de fordomme, man kan have. Jeg vil gerne gøre dem klogere.”
Tilfredse rollemodeller med stærke formidlingskompetencer og større faglig stolthed
Spørger man rollemodellerne, så er de meget tilfredse med at være en del af ”Vejen til en Erhvervsuddannelse”. Faktisk vil ni ud af 10 rollemodeller anbefale det til andre erhvervsskoleelever. For udover at inspirere og udfordre de unge, der snart skal vælge ungdomsuddannelse, får de styrket deres faglige stolthed og selvtillid. De tilegner sig også formidlingskompetencer, som de kan bruge fremadrettet i deres arbejdsliv. Og sidst men ikke mindst oplever de at være en del af et fællesskab med andre lærlinge og elever, der er stolte af deres fag og gerne vil gøre en forskel for andre.
Om rollemodellerne og ”Vejen til en Erhvervsuddannelse”
EEOs rollemodeller tager ud til 7.-10. klasser i hele landet, to og to, og fortæller deres personlige vej til en uddannelse. De fortæller også om deres fag og deres hverdag på lærepladsen og erhvervsskolen. Derudover går de i dialog med eleverne om uddannelsesvalget og slutter af med et par gode råd.
”Vejen til en Erhvervsuddannelse” begyndte som et pilotprojekt i 2016 med støtte fra Undervisningsministeriet og siden sommeren 2019 har det kørt med midler fra VILLUM FONDEN, Tietgenfonden og Grundejernes Investeringsfond.