Udtalelser
Udtalelser debateret og stemt igennem ved det seneste stormøde.
Billig mad i kantinen
Når man har en fuld mave, lærer man bedre, især hvis det er en varm ret. Vi ser stadig flere elever der vælger at droppe deres frokost, fordi det tager tid at lave en madpakke, og maden i kantinen er for dyr. Derfor mener EEO, at maden i kantinerne skal være økonomisk overkommelig for eleverne, dvs. prisen skal sættes ned, så elever på SU/elevløn har råd til at købe sund mad hver dag. Dette vil gøre eleverne sundere og gladere hvilket har et bedre udgangspunkt for læring.
Nej til „motiverende karakter“
Karakterer kan ofte være misvisledende, da flere lærere anvender „motiverende karakterer“ – Karakterer, som oftest er lavere, der gives for at forsøge at motivere eleverne til at arbejde hårdere. Det kan være positivt, men ofte påvirker det elevernes skolegang negativt. Det er vigtigt, at eleverne ved, hvor de ligger fagligt, og ikke bliver vildledt af karakterer der ikke har nogen sammenhæng med deres faglige præstation. Derfor mener EEO, at der bør slås hårdt ned på lærere som ikke giver karakterer baseret på elevernes faglige præstation.
Gratis skolegang
EEO mener, at uddannelse skal være gratis tilgængelig for alle. Derfor ønsker EEO at afskaffe alle økonomiske barrierer, der kan stå i vejen for elever og studerende. Vi er imod enhver form for materialeafgift, herunder betaling for elektroniske licenser, print og byggematerialer til undervisningen. Ingen skal udelukkes fra uddannelse på grund af økonomiske forhold.
Politisk neutralt undervisning
Nogle elever oplever, at deres undervisere holder en politisk samtale med dem i undervisningen, og ikke ordentligt respekterer elevernes holdninger, samtidigt med at det ikke har en faglig relevans i timen. Derfor mener EEO, at lærerne kun skal tilkendegive deres politiske holdninger, hvis det er fagligt relevant, og respektere elevernes egne politiske holdninger.
Elever der mangler faglig udfordring
EEO mener, at erhvervsskoler skal garantere særlige tilbud til elever med et højere fagligt niveau med det formål at alle elever på erhvervsskolerne skal have mulighed for at udvikle sig.
Fælles fest på tværs af uddannelser
Der skal laves fælles sociale arrangementer på tværs af uddannelser og skoler.
De respektive ungdomsuddannelser er i dag meget adskilt fra hinanden. Dette skaber en stor separation mellem eleverne på de forskellige uddannelser. Denne separation medvirker til, at fordomme opstår, i manglen på kontakt imellem de unge på tværs af ungdomsuddannelserne. Disse fordomme kan være nedsættende og skaber et usundt miljø for unge og bidrager til en grundlæggende stigmatisering på grund af uddannelsesvalg.
Derfor skal festudvalg på tværs af uddannelser og skoler arbejde sammen for at lave fælles fester, hvor man inviterer de forskellige uddannelser og forløb.
Derfor mener EEO, at der bør være fælles arrangementer fire gange om året, en liggende i hvert kvartal, på tværs af ungdomsuddannelserne, for at skabe et sammenhold, nedbryde fordomme og kulturel mixing.
Brandsikkerhed
Det er bekymrende, at vores elever ikke får tilstrækkelig træning i brandøvelser på deres skoler. Sikkerhed er afgørende for eleverne, og mangel på beredskabsforberedelse er farligt. Hvis der skulle opstå en brand, skal man være forberedt. Vi opfordrer til, at skolerne afholder regelmæssige brandøvelser for at sikre, at elevernes fysiske velvære samt studiemiljø er trygt og sikkert, og at brandalarmen skal kunne høres i alle lokaler.
Adgangsgivende fag til videregående uddannelser
EEO mener, at teknikfag og teknologi på HTX og EUX skal være adgangsgivende. Man ser lige nu, at HTX og EUX teknikfag og teknologi, som primært ligger i 3.g/h, ikke er adgangsgivende til videregående uddannelser, hvor det vil give mening, at de giver adgang. Lige nu betyder dette for eksempel, at Teknikfag samt Byggeri og Energi ikke giver adgang til at læse videre til bygningskonstruktør og det gør teknologi A hellere ikke. Teknikfag A m. teknologi B på HTX + EUX er rigtig mange timer. Derfor giver det god mening at teknikfag og teknologi er adgangsgivende.
HTX skal kompenseres
EEO mener, at man skal gøre mere for at kompensere HTX eleverne, ved at indføre det gamle a-fags bonussystem og/eller at hæve idehistorie og teknologi til A Fag.
Elever på HTX har 300 timer mere end elever på STX. Det er ikke i orden at man leverer meget mere arbejde uden at blive anerkendt for det.