UDTALELSER

Vores udtalelser er de holdninger vores medlemmer har vedtaget på seneste stormøde.

Billig mad i kantinen

Når man har en fuld mave, lærer man bedre, især hvis det er en varm ret. Vi ser stadig flere elever der vælger at droppe deres frokost, fordi det tager tid at lave en madpakke, og maden i kantinen er for dyr. Derfor mener EEO, at maden i kantinerne skal være økonomisk overkommelig for eleverne, dvs. prisen skal sættes ned, så elever på SU/elevløn har råd til at købe sund mad hver dag. Dette vil gøre eleverne sundere og gladere hvilket har et bedre udgangspunkt for læring.

Nej til "motiverende karakterer"

Karakterer kan ofte være misvisledende, da flere lærere anvender „motiverende karakterer“ – Karakterer, som oftest er lavere, der gives for at forsøge at motivere eleverne til at arbejde hårdere. Det kan være positivt, men ofte påvirker det elevernes skolegang negativt. Det er vigtigt, at eleverne ved, hvor de ligger fagligt, og ikke bliver vildledt af karak­terer der ikke har nogen sammenhæng med deres faglige præstation. Derfor mener EEO, at der bør slås hårdt ned på lærere som ikke giver karakterer baseret på elevernes faglige præstation.

Gratis skolegang

EEO mener, at uddannelse skal være gratis tilgængeligt for alle. Derfor ønsker EEO at afskaffe alle økonomiske barrierer, der kan stå i vejen for elever og studerende. Vi er imod enhver form for materialeafgift, herunder betaling for elektroniske licenser, print og byggematerialer til undervisningen. Ingen skal udelukkes fra uddannelse på grund af økonomiske forhold.

Politisk neutralt undervisning

Nogle elever oplever, at deres undervisere holder en politisk samtale med dem i undervisningen, og ikke ordentligt respekterer elevernes holdninger, samtidigt med at det ikke har en faglig relevans i timen. Derfor mener EEO, at lærerne kun skal tilkendegive deres politiske holdninger, hvis det er fagligt relevant, og respektere elevernes egne politiske holdninger.

Elever der mangler faglig udfordring

EEO mener, at erhvervsskoler skal garantere særlige tilbud til elever med et højere fagligt niveau med det formål at alle elever på erhvervsskolerne skal have mulighed for at udvikle sig.

Fælles fest på tværs af uddannelser

Der skal laves fælles sociale arrangementer på tværs af uddannelser og skoler.

De respektive ungdomsuddannelser er i dag meget adskilt fra hinanden. Dette skaber en stor separation mellem eleverne på de forskellige uddannelser. Denne separation medvirker til, at fordomme opstår, i manglen på kontakt imellem de unge på tværs af ungdomsuddannelserne. Disse fordomme kan være nedsættende og skaber et usundt miljø for unge og bidrager til en grundlæggende stigmatisering på grund af uddannelsesvalg.

Derfor skal festudvalg på tværs af uddannelser og skoler arbejde sammen for at lave fælles fester, hvor man inviterer de forskellige uddannelser og forløb.

Derfor mener EEO, at der bør være fælles arrangementer fire gange om året, en liggende i hvert kvartal, på tværs af ungdomsuddannelserne, for at skabe et sammenhold, nedbryde fordomme og kulturel mixing.

Brandsikkerhed

Det er bekymrende, at vores elever ikke får tilstrækkelig træning i brandøvelser på deres skoler. Sikkerhed er afgørende for eleverne, og mangel på beredskabsforberedelse er farligt. Hvis der skulle opstå en brand, skal man være forberedt. Vi opfordrer til, at skolerne afholder regelmæssige brandøvelser for at sikre, at elevernes fysiske velvære samt studiemiljø er trygt og sikkert, og at brandalarmen skal kunne høres i alle lokaler.

Adgangsgivende fag til videregående uddannelser

EEO mener, at teknikfag og teknologi på HTX og EUX skal være adgangsgivende. Man ser lige nu, at HTX og EUX teknikfag og teknologi, som primært ligger i 3.g/h, ikke er adgangsgivende til videregående uddannelser, hvor det vil give mening, at de giver adgang. Lige nu betyder dette for eksempel, at Teknikfag samt Byggeri og Energi ikke giver adgang til at læse videre til bygningskonstruktør og det gør teknologi A hellere ikke. Teknikfag A m. teknologi B på HTX + EUX er rigtig mange timer. Derfor giver det god mening at teknikfag og teknologi er adgangsgivende.

HTX skal kompenseres

EEO mener, at man skal gøre mere for at kompensere HTX eleverne, ved at indføre det gamle a-fags bonussystem og/eller at hæve idehistorie og teknologi til A Fag. Elever på HTX har 300 timer mere end elever på STX. Det er ikke i orden at man leverer meget mere arbejde uden at blive anerkendt for det.

Teori og praksis - sammenhæng på EPX

EEO mener, at EPX skal være en ny søjle i uddannelseslandskabet, hvor teori og praksis smelter sammen til en ny helhed, der kan sikre uddannelsen et fagligt højt niveau.
Det er særligt vigtigt, at der – ud over de gymnasiale fag som dansk, matematik og engelsk – også implementeres en særlig EPX-fagrække med fag som bygningslære, design, kommunikation og salg eller velfærdslære. Disse fag skal forene praktisk læring med teoretisk viden.
Som elev på EPX skal man nemlig lære, hvordan teoretisk viden får værdi, når den anvendes i praksis – og hvordan praktisk erfaring kan åbne op for nye teoretiske indsigter.

Løn under uddannelse til SOSU og PAU elever

EEO mener at elever, der går på en SOSU eller PAU uddannelse, skal have løn under hele deres uddannelse, uanset elevens alder ved studiestart. Derudover skal elever der fylder 25 år under uddannelsen automatisk overgå til satsen for en voksen elev, uden en vurdering af elevens erfaring.

Materialer skal OCR behandles

EEO mener, at alle materialer, der bliver udleveret til en ordblind elev skal OCR behandles.

Optimering af eksamener og test til elever med en funktionsnedsættelse

EEO mener at eksamener og test skal optimeres til elever med en funktionsnedsættelse.

Mere tilgængelig lægeerklæring

EEO mener, at det skal være nemmere og hurtigere at få lægeerklæring for elever med en funktionsnedsættelse, hvor man kan søge refusion hos sin skole, så vidt at funktionsnedsættelsen påvirker ens skolegang.

Forbedring af støtte til små skoler

EEO mener, der skal forbedres muligheder for at understøtte små skoler, både ift. antal elever, uddannelseskvalitet og udbud, samt med deres studiemiljø og trivsel i fremtiden. Det er vigtigt, at alle fremtidens elever har mulighed for at tage netop den uddannelse, som passer bedst til dem, uafhængigt af deres placering i landet. Alle uanset om de er fra storby eller fra en provins skole, skal have lov til at få den uddannelse, som giver dem de muligheder, som de selv ønsker, og ikke bare tage den eneste der findes i deres by.

Undersøgelse af ændringer til taxameterordningen

EEO mener, at der skal undersøges om taxameterordningen fordelagtigt kunne ændres for at fremme mindre klasser samt større udbytte af studieretninger. Dette kunne både hjælpe mindre skoler, hvor det ikke nødvendigvis er muligt at oprette store klasser, men også større skoler, hvor det vil gøre det muligt at øge udbuddet af fag og retninger.

Elever på EUD skal have merit til en videregående uddannelse

EEO mener, at erhvervsuddannede skal have bedre mulighed for at kunne læse videre på andre videregående uddannelser. Man skal kunne læse sine fag på et højere niveau under sin uddannelse, for at kunne få merit til relevante uddannelser der normalt ville kræve en gymnasial eksamen. Dette vil give mulighed for at kunne udvikle sig fagligt, og samtidig skabe bedre muligheder.

Lektiecafé skal være til stede på alle uddannelser

Vi i EEO mener, at alle skoler skal tilbyde en form for lektiecafé, hvor elever frivilligt kan modtage støtte til primært skoleopgaver af kvalificerede eller undervisere.

Ungdomskort, mere indflydelse på zoner

Mange elever pendler langt hver dag og har derfor et ungdomskort. Når man har et ungdomskort, bliver man givet en fast mængde af zoner, som man ikke har nogen indflydelse på. Dette resulterer i, at mange unge har en del zoner, som de ikke bevæger sig i, og mange som de mangler. EEO mener derfor, at unge med ungdomskort skal have langt mere medbestemmelse over de zoner, de får i deres køb, så de unge ikke skal bruge unødige ressourcer på transport.

Begrænsning og gennemsigtighed i fordybelsestid

EEO mener, at fordybelsestiden på ungdomsuddannelserne både skal begrænses og struktureres bedre. I dag oplever mange elever et stort pres, fordi afleveringer og opgaver ofte koncentreres i bestemte perioder. Det skaber stress og mistrivsel i en hverdag, hvor der i forvejen er mange krav.

For at imødekomme dette foreslår EEO, at der som udgangspunkt er en grænse på 12 fordybelsestimer, dog kan grænsen overskrides i korte perioder. Samtidig skal fordybelsestiden i de enkelte fag fordeles ud fra en fastsat pulje, som afspejler det reelle omfang af opgaverne. Denne pulje skal være låst og sikre, at eleverne ikke pludselig overbelastes af uforudsete krav.

Fordybelsestid for dag til dag lektier

I den daglige undervisning er der ofte lektier til lektioner som forberedelse til undervisningen. Disse lektier er der ikke nogen struktur på eller regler om. EEO mener derfor, at der skal være en bestemt mængde timer, som kan bruges pr. dag. Denne mængde skal ligge omkring 5 timer om ugen, da det svarer til en time hver dag til forberedelsen af undervisningen, som er udover fordybelsestiden der går til afleveringerne.

Lektier til lektioner skal lægges op mindst to dage før

Det er et problem, at læreren ligger lektier op i aftenen før, hvilket resulterer i at eleverne møder op uforberedte, da de enten ikke har haft til at lave dem eller har været nødt til at skynde sig med dem. EEO mener derfor, at alle lektier til lektioner skal være lagt op mindst to dage før, så eleverne har ordentlig tid til at lave de lektier, der er lagt op, og så eleven har muligheden for at planlægge deres tid ordentligt.

Privatøkonomi på ungdomsuddannelserne

Hver 5. unge i Danmark har aldrig fået vejledning omkring deres privatøkonomi. Hver 3. er bekymret for deres økonomi. Hver 10. har stået i en økonomisk uoverskuelig situation, uden at kunne få den hjælp, de havde brug for. Alle disse tal er alt for høje.

EEO mener, at en forebyggende indsats er den bedste måde at hjælpe unge, så de ikke ender i en økonomisk besværlighed. Dette skal gøres gennem målrettet undervisning. Vi foreslår derfor et forløb rettet mod den specifikke uddannelse. Forløbet skal give de unge de matematiske færdigheder til at forstå deres privatøkonomi.

Eksempelvis renteberegning, statistik og arbejde i regneark. Forløbet skal give praktiske erfaringer, så den enkelte elev bliver forberedt på deres økonomi. Derudover kan forløbet bruges som en del af den regulære undervisning.

Udeboende SU uanset alder

I dag kan folk under 18 ikke søge SU, selvom de er under uddannelse, hvilket hæmmer deres mulighed for at vælge en uddannelse uden at skulle tænke på deres socioøkonomiske forhold. Det er uretfærdigt, at der ikke er de samme vilkår for alle, og det begrænser geografisk mobilitet og vil for mange gøre stor forskel i forhold til at bryde den sociale arv. Derimod vil økonomisk støtte kunne give mange flere muligheder for folk og det vil også give nye muligheder for sociale miljøer.
EEO mener derfor at der skal være mulighed for at få udeboende uddannelsesstøtte fra starten af ens uddannelse, uanset alder.

Fravær under skoleoplæring

Der findes i øjeblikket ingen standard for, hvordan fravær føres i skoleoplæringen, eller et reglement for lovligt/ulovligt fravær. Dette kan skabe betydelige problemer for eleverne. Eksempelvis må nogle elever tage en hel sygedag for at gå til lægen for at undgå løntab. En situation, der simpelthen ikke er acceptabel. Derfor mener EEO, at der skal etableres et overordnet system til registrering af fravær i skoleoplæringen, samt fastsættes klare rammer for hvordan fravær håndteres.

Teknikfag skal give erhvervsrelevante certifikater, der skal kunne bruges direkte på arbejdsmarkedet.

Grundet teknikfagets fokus på erhverv samt de specialiserede kompetencesæt, der udvikles i processen, mener EEO at der skal gives kvalificerede certifikater for dette. Disse certifikater skal kunne bruges direkte på arbejdsmarkedet, som en støtte til erhvervsrelateret arbejde.

HTX elever skal på erhvervsforløb

EEO mener at HTX-eleverne skal, som en del af undervisningen, have mindst et projektorienteret erhvervsforløb. Herved skal der være fokus på erhvervsbesøg eller på anden vis en fysisk relation til erhvervet. Der skal som forlængelse af dette være krav på mindst et tværfagligt forløb, der er tilrettelagt efter alle de pågældende studieretningsfag. EEO vil i bredt omfang derudover også bakke op om erhvervsorienteret undervisning i de andre skolefag.

Brobygning skal være unikt

Brobygningen man har i grundskolen skal vise de forskellige ungdomsuddannelser frem og fokusere på de unikke fag, der er på den givne uddannelse. Når man er på brobygning skal man få en idé om, hvad der er unikt ved den enkelte ungdomsuddannelse, så at man kan tage sit valg af ungdomsuddannelse baseret på viden om hvad der er unikt om den givne uddannelsestype.

Respekt for alle elever

EEO mener at underviserne skal udvise ligeværdig respekt for alle elever uanset deres alder, etnicitet, religion, seksualitet og køn.

Hjælp til længerevarende syge elever

EEO mener, at der skal være mulighed for, at elever som bliver længerevarende syge under deres uddannelse, kan få dispensation for afleveringer og undervisning, der ikke er essentiel for uddannelsen, eller alternativt få undervisning hjemmefra.

Gratis kvindelige hygiejneprodukter

EEO mener, at kvindelige hygiejneprodukter såsom tamponer, trusseindlæg og bind bør være gratis tilgængelige på ungdomsuddannelserne.

Studieturs planlægning

EEO mener at elever skal inddrages direkte i planlægningen af deres egen studietur.

 Vibevej 31, 2400 København
25 10 00 40 / kontakt@eeo.dk