Partnerskab for vand
sådan får vi børn og unge til at bytte usundedrikkevarer ud med vand
Baggrund for partnerskabet
3 ud af 4 børn og unge i Danmark drikker mere sodavand, saftevand og energidrik end anbefalet. Halvdelen af de 13-20-årige er ligefrem storforbrugere med et forbrug på over to liter om ugen. Det viste en undersøgelse af børn og unges drikkevaner, som Epinion har lavet for Center for Sundt Liv og Trivsel. Derfor er vi gået med i et nyt partnerskab, der skal gøre vand til det naturlige og lette valg for børn og unge.
Partnerskabet består af i alt ni organisationer, der i fællesskab vil arbejde for at gøre koldt og frisk drikkevand mere tilgængeligt og attraktivt på for eksempel skoler, ungdomsuddannelser, i fritidsklubber og idrætsfaciliteter. Det skal også sætte fokus på, hvorfor alt for mange børn og unge har et højt dagligt forbrug af sodavand og lignende, og hvordan det kan undgås.
Derfor er EEO med i partnerskabet
Alt for mange unge i Danmark drikker alt for få glas vand – og alt for mange energidrikke og sodavand. Faktisk viser en ny undersøgelse, at 3 ud af 4 børn og unge får mere sukkerholdige drikke, end Fødevarestyrelsen anbefaler, og at halvdelen af de 13-20-årige er storforbrugere. På erhvervsuddannelserne er udfordringen særligt tydelig: Omkring 30 % af eleverne drikker slet ikke vand dagligt.
Som de unges egen organisation på erhvervsuddannelserne kan vi ikke se passivt til. Derfor er EEO gået med i Partnerskab for Vand sammen med en række andre aktører.
Sammen vil vi gøre det lettere – og langt mere naturligt – at række ud efter en kold tår vand frem for en energidrik eller sodavand.
“Mange erhvervsskoleelever vælger energidrik eller sodavand for et hurtigt boost – men prisen er uro, træthed og dårligere koncentration. Vi vil sikre, at vand bliver det oplagte valg, fordi det styrker både sundhed, læring og trivsel.”
– Mads Haugbølle Behrendsen, formand for EEO.
“Når børn og unge vælger søde drikke, handler det ikke kun om smag – det handler også om
vaner, sociale normer og rollemodeller. Drikkevaner formes i hverdagen: i skolegården,
fritidsklubben og derhjemme,”
– Judith Kyst, direktør for Madkulturen.
”Vand skal være det nemme valg, og vi skal være med til at påvirke rutiner og vaner, så det bliver
naturligt, at børn og unge rækker ud efter vandet, når de er til sport, i skolen eller ved
middagsbordet.”
– Jonas Egebart, forperson i Center for Sundt Liv og Trivsel.
Læs mere om børn og unges drikkevaner
Læs undersøgelsen om danske børn og unges drikkevaner, der blev gennemført i efteråret 2024 her ved at klikke på knappen.

