På 15 erhvervsskoler og produktionsskoler landet over bliver det nu tilladt at have mobilen med og bruge den i timerne – i hvert fald, når de skal på QR-kodeløb.
sundhedpaatietgen
Fire elever fra Tietgenskolen i Odense er på QR-kodeløb med mobiltelefonen. Der skal være mere variation og fysisk aktivitet i timerne på deres skole.

Af Kir Klysner, journalist DanskFirmaIdrætsForbund(DFIF) 

Hvem siger, man skal sidde stille ved et bord, når man skal lære nyt? Eleverne på de danske erhvervsskoler og produktionsskoler skal ud af klasseværelset med en mobiltelefon i hånden. Og det kan give bedre koncentration, mere socialt samvær og fysisk aktivitet.

En af de erhvervsskoler, der har indkøbt Dansk Firmaidrætsforbunds system ”QR-kodeløb”, er Tietgen i Odense. ”Vi har 1½ times moduler, så det er godt, at kunne ligge det her ind undervejs for at skabe variation. Så er der måske mere plads til læring efterfølgende, og man kan få en bedre udnyttelse af de sidste 30 minutter,” siger Mick Foldager Hartwig, lektor på Tietgen. Til QR-kodeløbet skal eleverne bruge deres smartphones til at scanne 10 forskellige koder, som de finder rundt på skolen. Med mobilen kan de svare på forskellige spørgsmål, som læreren har oprettet i systemet bag.

”Jeg tror, man bliver mere frisk, end når man bare sidder i klasselokalet fra 8.00-15.00, så falder man nemt lidt hen – især i de sidste timer. Det er også fedt at konkurrere mod de andre i klassen om, hvem der kommer først.”

Nicolai Just, 17 år, international linje, HTX.

 

Væk fra stole-skole
Eleverne får motion og lærer nyt samtidig. Mick Hartwig forventer især at kunne ramme nogle af de elever, som har svært ved at koncentrere sig. Og det bakkes op af Andreas Lieberoth, ph.d. studerende i psykologi på Aarhus Universitet, hvor han forsker i effekten af digitale læringsspil. ”Det er rigtig godt at finde på noget andet end stole-skole. Og det kan også hjælpe de svage elever, når man skaber et andet læringsrum,” siger Andreas Lieberoth. For de svage elever kan det være en slags brækjern, hvor de får låst op for f.eks. deres had til et bestemt fag. Men de nye rammer kan hjælpe alle elever til bedre at kunne huske, hvad de har lært.
”Oplevelser væk fra klasseværelset spiller sammen med hjernens hukommelsessystemer på en ny måde. Når man går fra boglæring til læring gennem oplevelser, bliver et helt nyt hukommelsessystem aktiveret til at understøtte læringen. Man får pludselig nogle andre samtale- og hukommelsesknager at hænge tingene op på. Man kan f.eks. sige ”det spørgsmål I fik nede ved indgangen”, når de skal huske noget bestemt.”

”Jeg tror, man bliver mere frisk, end når man bare sidder i klasselokalet fra 8.00-15.00, så falder man nemt lidt hen – især i de sidste timer. Det er også fedt at konkurrere mod de andre i klassen om, hvem der kommer først.”

Nicolai Just, 17 år, international linje, HTX.

Hver post er en lille sejr
Der udstedes ingen garantier for, hvor meget eleverne lærer af det, men så er det som minimum et sundt afbræk.
”Det er også bare en sjov lille ting, som gør, at man ikke går død i timerne. Og det at få ilt til hjernen er i sig selv befordrende for læring. Der er også en social dimension, hvor man har noget interaktion med de andre undervejs og får en lille sejr, når man finder næste post.”

Fakta: QR-kodeløb

QR står for “Quick Response”, hvilket betyder “hurtigt svar”.  En QR-kode er en form for todimensionel stregkode, hvor man får et link, når man scanner med mobiltelefonen. QR-kodeløbet er et system, hvor man sætter 10 faste QR-koder op på en rute og i et simpelt websidesystem kan definere, hvad der skal ske på de enkelte poster.

Systemet er udviklet som en del af Dansk Firmaidrætsforbund projekt ”Sund erhvervsskole”, som kører i samarbejde med EEO, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Produktionsskoleforeningen og Danske Erhvervsskoler, og som er støttet af Nordea-fonden. 15 forskellige skoler og to arbejdspladser har indtil videre introduceret QR-kodeløbet.

Vil du vide mere så skriv på sundhed@eeo.dk